Cytaty- czy rzeczywiście są tak bardzo pouczające?

Dużo osób twierdzi, że jeśli jest cytat, sentencja- to musi też być pouczenie. Jednak według mnie nie jest to do końca prawda, ponieważ, spójrzmy prawdzie w oczy, każdy cytat wymyśla człowiek, a każdy człowiek ma własną opinię. Od zawsze kochałam cytaty, zaczytywałam się nimi, rozmyślałam, przepisywałam, aż w końcu doszłam do wniosku, że tak naprawdę nie każdy jest zgodny ze mną, moimi ideami. Dlatego zaczęłam patrzeć na to z innej strony i zrozumiałam, że każdy cytat mówi nam coś o osobie, która go napisała, jej spojrzeniu na świat, a nie o tym, że w ten sposób powinien każdy myśleć. Jest to istotna różnica, jeżeli chcemy zagłębiać się w sentencje, starać się dojrzeć ich sens (nawet jeśli go nie ma- bo tak też się zdaża). Dzięki temu można nadal kochać cytaty jednocześnie nie mieszając sobie niepotrzebnie w głowie... każdy i tak ma swój własny system wartości, prawda?

A więc dawka cytatów:
"Lepiej jest polec od kuli niż wiecznie konać pod kijem!"- Bój o Warszawę- Edward Słoński

" Przeszłość ciągnie do siebie, a Przyszłość do siebie,
Ta o sumieniu- dziejów, ta prawi o niebie,
I szarpią, i w dwie strony porywają życie,
Aż ich Obecność spyta: <Kogo to męczycie?!>"- Przeszłość i przyszłość- Cyprian Norwid

Komentarze

Popularne posty